ReisMee met Martijn & Kim naar Australië

Bromo

Dinsdag ochtend en half 7 hoor ik daar de wekker. Ja, echt maar we zijn toch op vakantie en half 7 is geen tijd om op te staan maar toch is het zo. Over een uur worden we opgehaald alle spullen hadden we al klaar gezet even snel ontbijten en we verlaten Yogja naar 4 nachten. Iets over half 8 komt er een busje aangereden met daar in een chauffeur en ander Nederlands stel. Na 5 min stapt er ook nog een Frans stel en 2 Duitse meisjes in het mini busje dit ons gezelschap zijn de aankomende 13 uur, Dat was het begin van onze reis naar de Bromo vulkaan.

Het was niet al te comfortabel maar we moesten er mee doen naar een uur of 5 a 6 stopte we langs de kant van de weg om even wat te eten en de benen te strekken om vervolgens weer in één stuk door te rijden. Rond half 8 savonds komen we dan eindelijk bij een verzamel punt aan waar we meteen overgeladen worden op een grote Jeep die ons nog een uur verder de bergen in bracht Iets over 21 uur zijn we dan op de plek waar we wezen moesten Lava View hotel. Inchecken en eten dachten we maar de keuken was al dicht en in de verre omtrek was niks te bekennen. Maar wij zullen Kim en Martijn niet zijn als we niet nog wat chips en nootjes in de tas hadden, ook lekker als avond eten al geef mij toch maar liever een nasi goreng. Hier hoog in de bergen was het een stuk kouder en dat was ook wel weer aangenaam. We zijn na het eten direct gaan slapen want die volgende ochtend of beter gezet nacht zou om 3:00 uur de wekker weer gaan om naar de zons opgang bij de vulkaan te gaan kijken.

In het pikken donker stappen we een paar uur later weer een jeep in die ons netjes afzetten bij het punt waar de zonsopgang het mooist zou zijn. En dat was het ook wel alleen na z’n lange reis en korte nacht verwacht je echt iets adembenemend en dat was het helaas niet. Maar zeker nog wel de moeite waard naar een klein half uur zijn we weer de jeep in gestapt die ons vervolgens naar de krater van de vulkaan heeft gebracht. Daar wacht je dan nog een best zware tocht om een kijkje in de vulkaan te nemen. Je kunt dit op 2 manieren dien per voet of per paard(je). Wij hebben het lekker te voet gedaan al was dat soms best zwaar de paardjes en bergelijders bleven onderweg ook in de buurt lopen in de hoop dat je niet meer kan en als nog de tocht afmaakt op het arme beestje. Maar wij met onze atletische lichamen hebben niet opgegeven en zijn helemaal naar boven gelopen. Onderweg wel bijna 2 keer over de nek gegaan de lucht die daar zo dicht bij de vulkaan hangt is namelijk niet te harde een zwavel lucht die je het best kunt beschrijven als rotte eieren. Nu wisten we dus ook meteen dat die legen maag ook voordeel had. Eenmaal boven had je uitzicht op een gat waar dus stinkende rook uit kwam best bijzonder om te zien niet dat we verwend zijn maar we hadden van het hele Bromo verhaal toch iets meer verwacht maar dat mag de pret zeker niet drukken. Rond de klok van 9uur zaten we heerlijk aan een wel verdiend ontbijtje nog even relaxen en bij komen van het vroege opstaan en de tocht en toen de bus weer in op naar Bali.

Dit keer zaten we in een grote bus waar ook de lokale bevolking in zat zeker apart om een keer mee te maken ze kijken je wel aan van wat doen jullie hier maar op zich hele aardige mensen allemaal. Er werd direct plek gemaakt zodat we naast elkaar konden zitten. Later bleek dat veel van de mensen al een hele lange reis achter de rug hadden we zaten namelijk in de bus van Jakarta (hoofdstad Java) naar Denpasar (hoofdstad Bali) dat z’n 1200 km van elkaar vandaan ligt. Rond 17 uur kwamen we aan bij de ferry en oversteek naar Bali een klein stukje varen je kunt vanaf Java Bali al zien liggen in nog geen 30 min ben je aan de overkant we vertrokken om 17uur en waren om 18:30 op Bali precies 30min en nee ik ben niet van het patje af op Bali is het namelijk een uur later dan op Java we hebben nu dus 6 uur tijdverschil met Nederland.

Ondertussen hadden we er al weer dik 7 uur opzitten in de bus en het was al weer pikken donder we hebben in 1 dag de zonsopgang en zonsondergang gezien best grappig maar zeker vermoeiend. Waardoor we ff niet goed opzaten te letten een paar km na de overtocht hadden we namelijk moeten overstappen op een andere bus die ons naar Lovina zou brengen een bad plaatsje in het noorden van Bali. Hierdoor kwamen we niet in Lovina uit maar in Denpasar daar stonden we dan om 23:00 bij een bus terminal helemaal kapot van 2 dagen dik 13 uur reizen. We wisten het allemaal ff niet meer wat nu. Gelukkig kon Kim d’r hoofd er nog een beetje bij houden en zijn we in een taxi stapt naar Sanur plaatjes aan zee bij Denpasar waar we ook de laatste 4 nachten van onze vakantie zouden verblijven. Daar liggen veel hotels dus zou geen probleem moeten zijn om iets te kunnen vinden. Maar dat viel ook tegen en om dat het donker is en de chauffeur geen woord Engels sprak ging het ook niet lekker soepel. We hebben toen besloten om naar het adres te rijden waar de laatste nachten verblijven Villa Tanjung Mas dat gerund word door een Nederlands stel Anneke en Albert. Toen we daar aan kwamen lagen ze al te slapen maar we zijn met open arme ontvangen echt geweldig was dat ze zagen dat wij het allemaal ff niet meer wisten en hebben ons prima opgevangen. We hebben daar heerlijk kunnen overnachten.

De volgende ochtend hebben we samen met Anneke en Albert onze plannen door gesproken hun kennen het eiland op hun duimpje en hadden nog goede tips ook nog. Ze hebben zelf voor ons een taxi geregeld die ons als nog naar Lovina heeft gebracht. Waar we nu dus zitten maar daar over later meer.

Liefst,

Kim & Martijn

De feitjes houden we er in:

Op Bali is het dus een uur later.

80% van de bevolking is hindoe op Java is 80% moslim.

Op elke hoek van de straat kom je tempels tegen en overs aan de goden

Ook Bali is net zo groen als Java

Theo & Syl

Hallo Kim & Tijn,

Wat een tocht hebben jullie achter de rug
Maar gelukkig komt het toch weer goed
lieve snuitjes geniet nog lekker van jullie super vac

Dikke kus mams en theo {en voorzichtig}

Brord

Hallo getuigen

Weer leuk om jullie verhaal te lezen. Ben benieuwd naar alle foto's. Nog ff 2 weekjes. Geniet er maar van want voor je het weet is het voorbij.

Groetjes Brord

lesley

leuk om jullie verhalen te lezen waan me weer 10 jaar terug in de tijd nog veel plecier in bali en pas op dat je niet struikeld over de overs veel liefs van ons alle 4

Nelly Brouwers

Hoi Kim en Martijn

Ik heb jullie verhaal weer gelezen
Jullie zijn wel veel onderweg, dat is natuurlijk wel heel vermoeiend, maar dan zie je wel veel van het land.

Donderdag komt ons Suzan weer naar huis, dan heeft ze weer veel mooie verhalen, wat ze allemaal heeft meegemaakt.

Wij wensen jullie samen nog veel plezier
Wanneer komen jullie weer naar huis/

Groetjes van Piet en Nelly

Mike

klinkt allemaal geweldig !!!!
wat maken jullie een gave reis !!!!

sophie en britt

Hallo ome martijn en tante Kim,
Bij deze wil ik jullie bedanken voor de mooie kaart die ik kreeg voor mijn verjaardag vandaag. Papa en mama herkenen heel veel wat jullie vertellen hier. Ook bedankt voor het mooie kado. Maar die laat ik wel zien als jullie terug zijn. Genieten jullie nog maar even lekker op Bali dikke kus sophie en britt